mandag den 19. marts 2012

Creme brulée

Det er ingen hemmelighed, at jeg elsker desserter, og det gør bestemt ikke noget, når de kan laves i god tid, så man ikke skal stå og bøvle med at bikse det sammen efter aftensmaden. Én af de nemmeste desserter må være creme brulée - den kan forberedes i forvejen, og det kræver ikke mange anstrengelser at lave den.

Først for nylig har jeg opdaget creme bruléen, men den er allerede blevet lavet op til flere gange herhjemme; den bløde vaniljecreme er altså et lækkert punktum for en middag, for den er ikke en synderligt tung dessert. Derfor er jeg nu kommet frem til, at jeg simpelthen ikke kan finde ud af at bruge vanilje i cremen. Vaniljekornene falder til bunds, så man til sidst kan skrabe dem op fra formen og få sig en mundfuld vaniljekorn, hvilket, jeg ikke synes, er særlig lækkert og egentlig også lidt spild af god vaniljestang. Så nu er jeg gået over til at bruge vaniljesukker i stedet - altså ikke det syntetiske, men sukker i et glas sammen med vaniljestænger. Smagen er den samme, men vaniljekornene synker ikke til bunds.


Creme brulée

2 stk.

2 pasteuriserede æggeblommer
42 gram vaniljesukker
1 1/4 dl. piskefløde
½ dl mælk

Sukker

Rør æggeblommer og vaniljesukker sammen. Rør herefter fløde og mælk i æggeblandingen. Fordel blandingen i to ovnfaste skåle. Stil skålene på en bageplade og bag dem midt i ovnen ved 125 grader i cirka 35 minutter, til cremen har sat sig. Stil créme bruleérne i køleskabet i mindst 3 timer uden at dække dem til. Når creme bruléerne skal serveres, drysses de med sukker, og sukkeret karameliseres med en gasbrænder. Server straks.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar