tirsdag den 8. maj 2012

Kammerjunker

Jeg plejer at lave madplan til en uge ad gange, og ofte bliver den lavet en uge i forvejen. Det har så resulteret i, at jeg i sidste uge, da det var vildt godt vejr, besluttede, at vi skulle have koldskål i dag. Ikke just det valg jeg havde truffet, hvis jeg havde set vejrudsigten.

Men der er intet, der er så skidt, at det ikke er godt for noget, for så fik jeg da prøvet at bage kammerjunker. De er efter Claus Meyers opskrift i "Meyers Bageri"; jeg skar bare ned på mængderne, for jeg har ikke umiddelbart noget at bruge 150 kammerjunker til. Dejen blev lavet i forvejen, rullet og lagt i fryseren, så jeg bare skulle varme ovnen, skære dem ud og bage dem i dag, da jeg kom hjem. Jeg brugte vaniljesukker i stedet for vaniljestang og almindelig sukker, da jeg ikke har flere vaniljestænger.

Kammerjunkerne smager rigtig godt - de ligger ikke så langt væk fra smagen af dem, man kan købe, men det er ikke en dårlig ting i mine øjne. Næste gang de skal laves, vil jeg prøve at putte kanel og mandler i, det, tror jeg, kunne være en god kombination og give et lille ekstra pift.



Kammerjunker

Cirka 75 stk.

50 gram vaniljesukker
125 gram smør
1 æg
½ dl. mælk
250 gram mel
½ spsk. bagepulver
Revet skal af ½ citron

Kom smør og vaniljesukker i en skål og rør det godt sammen. Tilsæt æg, rør det ud i sukkermassen og tilsæt mælken. Sigt mel og bagepulver ned i dejen, tilsæt den revne citronskal og rør dejen sammen. Brug eventuelt hænderne til at samle dejen ordentligt.

Læg dejen på et melet bord og del den i to-tre stykker. Rul hvert stykke ud til en tynd pølse (her kan du eventuelt fryse pølserne, så du bare skal tage dem op og lade dem tø, når de skal bruges). Skær pølserne ud i stykker på cirka én centimeters tykkelse og sæt dem på en bageplade med lidt luft imellem, da de flyder en smule ud. Bag dem ved 180 grader i 15-18 minutter, til de er gyldne og sprøde. Lad dem køle af og servér sammen med koldskål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar