mandag den 25. juni 2012

Hindbærroulade

I weekenden blev der holdt fælles fødselsdag for min mand og svigerfar - og der skulle selvfølgelig kage på bordet. Da det skulle være noget, som kunne transporteres, havde det indflydelse på valget, men det led hverken kagerne eller smagen nu under.

Jeg har længe haft en opskrift på hindbærroulde liggende, som jeg gerne ville afprøve, og nu skulle det være. Opskriften er fra Spis Bedre 7/2011, og rouladen er utrolig nem at lave. Jeg var lidt nervøs for, at kagen skulle flække for mig, når den skulle rulles, men der var ingen problemer.

Hindbærrerne er rigtig fine i rouladen - men næste gang bliver det nok en chokoladeroulade, da det trods alt er min yndlings.




Hindbærroulade

3 æg
1½ dl. sukker
1 dl. mel
1 dl. kartoffelmel
1½ tsk. bagepulver
2-3 spsk. sukker

Fyld
2 dl. piskefløde
250 gram mascarpone
2 tsk. vaniljesukker
100 gram hindbær

Pisk æg og sukker hvidt og luftigt. Bland mel, kartoffelmel og bagepulver sammen og bland det i æggemassen til en glat dej. Kom et ark bagepapir i en bradepande og smør dejen ud på bagepapiret i et jævnt lag. Bag midt i ovnen ved 250 grader i cirka 5 minutter.

Læg et nyt stykke bagepapir på bordet og drys sukker på det. Vend den bagte kage ud på bagepapiret. Pensl eventuelt med vand på oversiden af papiret, så kagen lettere slipper papiret. Lad kagen køle af.

Pisk fløden til let flødeskum og vend mascarpone og vaniljesukker i. Smør blandingen på kagen og drys hindbær på. Rul kagen sammen på langs - løft eventuelt kagen ved hjælp af bagepapiret. Pak rouladen ind i bagepapir og opbevar den i køleskabet, indtil den skal serveres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar