torsdag den 28. juni 2012

Vaniljesmåkager

I bryllupsgave fik vi udstikkere til småkager formet som PacMan og de dertilhørende spøgelser - og lige siden har jeg ventet på en lejlighed til at lave noget med dem.

Og nu skulle det være: Manden er snart færdig i sin praktik i en SFO, og derfor skulle han da dele kager ud til børnene. Selvom jeg faktisk er i tvivl om, at børnene ved, hvad PacMan er, så får de alligevel vaniljesmåkager farvet med frugtfarve og stukket ud som henholdsvis PacMan og spøgelser.

Jeg kan lige så godt sige med det samme, at det ikke bliver sidste gang, at der bliver lavet PacMan-tema i køkkenet; jeg synes simpelthen, at kagerne er så fine. Og jeg har allerede udtænkt et par ideer til nye kager/dekorationer.

Kagerne er der ikke så meget revolutionerende ved; det er børnevenlige vaniljesmåkager fra AMOs Store Julebagebog, og jeg tror bestemt, at de vil falde i god smag i SFO'en. Jeg bagte 180 stykker, så der var to til hver, men I får opskriften på cirka 60 styks, da det var det, jeg lavede af hver slags.

*Indsæt selv PacMan-temamusik*

Vaniljesmåkager

Cirka 60 styks

700 gram hvedemel
300 gram sukker
450 gram smør
2 æg
½ vaniljestang
Eventuelt 1 flaske frugtfarve

Flæk vaniljestangen, skrab kornene ud og mas dem sammen med en del af sukkeret. Hæld mel, vaniljesukker og resten af sukkeret op i en skål og smuldr smøren ud i mel og sukker. Tilsætæg og frugtfarve og ælt dejen sammen. Pak dejen ind og lad den hvile i køleskabet i ½-1 time. Rul dejen ud i 2-3 mm. tykkelse og udstik den med figurer. Bag kagerne ved 200 grader i 8-10 minutter, indtil kagerne er gyldne i kanten.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar