onsdag den 25. juli 2012

Hjemmelavet ketchup

Der kom selvfølgelig andet i gaven til min lillesøster end chokoladecremen. Nu er lillesøster studerende, og disse lever om bekendt af spaghetti med ketchup (muligvis til tider peppet op med mere spændende mad), så hvad var mere oplagt end prøve at lave ketchup selv.

Indrømmet, jeg spiser ikke ketchup selv, så faktisk har jeg ikke noget parameter at gå efter, når jeg skal bedømme, om jeg kan lide den hjemmelavede version, og eftersom det ligner den tomatsovs, man bruger til pizza, så var jeg lidt skeptisk. Men hvis jeg herefter skulle begynde at spise ketchup, så ville det bestemt være efter at have smagt denne version med den søde tomatsmag som eventuelt kan piftes op med lidt chili - eller efter vores Berlin-tur, måske lidt karry?

Opskriften er fra Mad! 3/2011.


Hjemmelavet ketchup

1 liter

1 løg
3 fed hvidløg
2 spsk. olivenolie
5 tomater
1 flaske mosede tomater eller 2 dåser flåede tomater
100 gram rørsukker

1 dl. æbleeddike
Eventuelt 1 knivspids chili
Lidt sukker efter smag
Salt og peber

Pil løg og hvidløget og snit dem fint. Steg begge dele let i olivenolie i en gryde. Skær tomaterne i grove stykker og kom dem i gryden sammen med de flåede tomater, rørsukker, æbleeddike og eventuelt chili og lad blandingen simre i 45 minutter. Blend herefter blandingen - hæld den eventuelt tilbage i gryden og kog den mere ind, hvis du vil have en tykkere konsistens. Smag til med sukker, salt og peber.

Hæld ketchuppen i en skoldet flaske og opbevar den i køleskabet i 1-2 uger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar