søndag den 30. september 2012

Chokoladeboller med appelsin

Skoledagen har meldt sin ankomst igen for mit vedkommende. Jeg blev jo færdig med min uddannelse her til sommer, men har (som så mange andre) ikke fundet et job endnu. Så hvorfor ikke bruge tiden fornuftigt og gøre brug af retten til 6 ugers selvvalgt kursus? Så selvom jeg egentlig havde forsvoret det, så er jeg tilbage på skolebænken i en 6 ugers tid.

Og så skal der jo være noget lækkert til madpakken, så det ikke er den samme kedelige oste-klapsammen, man pakker op hver gang. Derfor har jeg her i weekenden bagt chokoladeboller, som er lige til at hive op af fryseren om morgenen, så de er tøet omkring middagstid.

Opskriften er min mors fødselsdagsboller (hvedemel, æg, sukker, ikke synderligt meget næring - helt klassisk), som så bare er piftet op med chokolade og lidt appelsinsaft. Appelsinen smager ikke vildt meget igennem, men jeg synes, at den giver en lidt frisk smag til de luftige boller, som ellers godt kan virke lidt tunge i det, når der også er godt med chokolade i (tænk, at jeg skulle sige det!). Hvis du vil have en mere udtalt appelsin-smag, så presser du bare nogle flere appelsiner og skruer tilsvarende ned for mængden af mælk.

 

Chokoladeboller med appelsin
 
10 stk.

500 gram mel
50 gram smør
2 spsk. sukker
2 æg
50 gram gær
2 dl. mælk (2½ dl., hvis du undlader appelsinen)
½ dl. appelsinsaft (svarer cirka til 1 appelsin)
100 gram hakket chokolade

Smelt smørret i en gryde, tag af varmen og hæld mælken i. Rør gøren ud i mælkeblandingen. Resten røres i, og dejen æltes godt. Lad dejen hæve i ½ time.

Form dejen til 10 boller og lad dem efterhæve i et kvarters tid, mens ovnen varmes op.

Bag ved 175 grader i 15-20 minutter, til bollerne er gyldne på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar