lørdag den 20. oktober 2012

Kanelkage

Der skulle selvfølgelig ikke kun én ting i gaven til Bedste-veninden (det ville i hvert fald ligne mig dårligt). Temaet var stadig kanel, og det første, jeg tænkte på, da jeg skulle planlægge gaven, var kanelkage. Ingen kanel-fødselsdagsgave uden kanelkage!

Kanelkage er nok den kage, hvor jeg altid er sikker på, at resultatet bliver luftigt og svampet - det er sandsynligvis kærnemælkens skyld. Og så er glasuren yndlingsglasuren med en lille snert af kaffe, og hvor den forbliver blød over flere dage. Ikke noget med en hård sukkerskal af glasur her.

Igen, det hele skulle sendes, og derfor valgte jeg at bage små kanelkager og lave dem uden glasur (Bedste-veninde har dog fået et hint om, at glasur kun gør kagen bedre), da glasuren sikkert ville ende med at hænge fast i indpakningen i stedet for kagen. Derfor er billedet også uden glasur, men du må gerne forestille dig et ordentlig lag kakaoglasur oven på - det skulle vist ikke være så svært.

Opskriften kommer med glasur og til en hel bradepande.

 
Kanelkage
 
1 lille bradepande
 
175 gram smør
400 gram sukker
400 gram hvedemel
4 tsk. kanel
2 tsk. natron
½ liter kærnemælk
 
Glasur
50 gram smeltet smør
250 gram flormelis
2 tsk. vaniljesukker
1 spsk. kakao
4 spsk. kaffe 
 
Smørret smeltes, afkøles og røres sammen med sukkeret.
Hvedemel, kanal og natron blandes sammen og sigtes i sukkerblandingen skiftevis med kærnemælken.
Kagen bages ved 200 grader C. i ½ time.

Glasuren røres sammen i en gryde over middelvarme og smøres over den let afkølede kage.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar