onsdag den 6. februar 2013

Mors fastelavnsboller

Da gemalen smagte de her fastelavnsboller, udbrød han: "Er der ikke creme i?". Nej, det er der ikke, og det skal der heller ikke være (men det giver lidt sig selv, for det her er ikke en dej, man står og fedter med for at rulle den ud og pakke sammen igen). Hvis der skal være creme i, skal det være de her fastelavnsboller.

Næh, det her er fastelavnsboller fra min barndom! Det er dem, som min mor altid lavede til fastelavn, og derfor smagte jeg faktisk først cremeversionen, da jeg selv lavede dem for en fem års tid siden. Jeg havde lidt glemt den her variant, indtil min mor gav mig et par stykker med hjem. De var vist egentlig til fryseren, men så langt nåede de aldrig...

Bollerne har en helt karakteristisk sød smag men uden at være en ren sukkerbombe i munden. Jeg tror, at det er kombinationen af sukker og magarine, som hakkes ud i melet, som giver sådan nogle små søde "områder" i bollerne. Det er for øvrigt vigtigt, at det er margarine. Hvis du bruger smør, så flyder bollerne bare ud i stedet for og bliver til fastelavnsklatter.

Og ja, man skal være rundhåndet med glasuren - men det skal man altid.



Mors fastelavnsboller

Ca. 22. stk.

325 gram mel
¼ tsk. salt
150 gram margarine
50 gram gær
1½ dl. mælk
1 æggehvide
1 æg
75 gram sukker

Mel og salt sigtes sammen. Fast margarine hakkes i. Gær, sukker og mælk røres sammen og hældes i sammen med æggehviden og ægget. Dejen æltes blank, drysses med mel og hæver lunt i 45 minutter.

Dejen æltes igen og sættes på pladen som boller med to gafler. Pensles med æg og efterhæver i 25 minutter. Bages ved 225 grader i 15 minutter. Afkøl på en rist og pynt med glasur og krymmel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar